Marketing geolokalizacyjny – zacznij od map

marketing geolokalizacyjny

Marketing geolokalizacyjny jest ogromną szansą dla małych, lokalnych firm. Niestety, tylko w niewielkim stopniu wykorzystuje się w Polsce możliwości, jakie daje geolokalizacja. Zupełnie inaczej wygląda to u naszych zachodnich sąsiadów – duże, światowe firmy potrafią świetnie zaangażować swoich klientów i zachęcić ich do „meldowania się” w ich siedzibie za pomocą smartfonów oraz do polecania jej usług swoim znajomym.

 

Grupa polskich użytkowników mobilnych nie tylko z dnia na dzień powiększa się w błyskawicznym tempie, ale również coraz chętniej udostępnia informacje o swojej obecnej lokalizacji – np. „meldując się” na Facebook’u lub oznaczając konkretne miejsce, chociażby na Instagramie.

 

Lokalne firmy, dzięki geolokalizacji, teoretycznie mają ułatwiony dostęp do swoich potencjalnych klientów, ale w praktyce nie potrafią tego wykorzystać. Jeżeli jesteśmy właścicielami np. restauracji, kwiaciarni czy salonu kosmetycznego, możemy wysłać do naszych klientów spersonalizowaną reklamę lub zachęcić ich do skorzystania ze specjalnego rabatu, który otrzymają po „zameldowaniu się” w naszym lokalu, np. za pomocą aplikacji Foursquare. Możliwości wykorzystania marketingu geolokalizacyjnego jest wiele, ale na początek warto zacząć od z pozoru najprostszego kroku – pojawienia się na mapach cyfrowych i najpopularniejszych portalach geolokalizacyjnych.

 

Najpopularniejsze mapy i portale geolokalizacyjne

 

1. Google Maps

Obecnie jest to najpopularniejsza i najchętniej wykorzystywana przez internautów mapa do znalezienia konkretnego miejsca oraz sprawdzenia dojazdu. Mapa pojawia się przy wynikach wyszukiwania Google. Pozwala użytkownikom na dodanie opinii o firmie, a właścicielowi konta na załączenie wizualizacji swojej siedziby oraz zdjęć.

 

Google Maps

Marketing geolokalizacyjny – Google Maps

 

2. Foursquare

Ten serwis społecznościowy coraz chętniej odwiedzany jest przez polskich użytkowników mobilnych. Daje on ogromne możliwości właścicielom firm, którzy mogą informować swoich obserwatorów o specjalnych promocjach i ofertach oraz zachęcać do zbierania punktów poprzez „meldowanie się”. Zebrane punkty można później wymienić na produkty lub usługi w danej firmie.

 

Foursquare pozwala dodawać opinie na temat firmy, jak również zdjęcia z komentarzami. Serwis jest świetnym rozwiązaniem dla restauracji oraz innych firm, które świadczą usługi.

 

Foursquare

Marketing geolokalizacyjny – Foursquare

 

3. Facebook Miejsca

Facebook daje firmie możliwość promowania się, także w formie oznaczania lokalizacji przez użytkowników portalu. Dzięki tej opcji można „meldować się” w siedzibie danej firmy czy lokalu, a tym samym promować go wśród swoich znajomych.

 

Facebook miejsca

Marketing geolokalizacyjny – Facebook miejsca

 

4. Targeo

Jest to druga po Google Maps najchętniej wykorzystywana przez internautów mapa cyfrowa. Dzięki niej można bez problemu wyszukać miejsca oraz adresy firm oraz sprawdzić możliwość dojazdu samochodem, autobusem lub dotarcia pieszo. Dodatkowo firma może umieścić zdjęcie swojej siedziby, a użytkownicy dodać lokalizację do swojej prywatnej mapy.

 

Mapa Targeo

Marketing geolokalizacyjny – Mapa Targeo

 

Warto, żeby nasza firma była widoczna również w innych serwisach, takich jak Zumi.pl czy AutoMapa.

 

5 najważniejsze rzeczy, które zyskasz, dzięki geolokalizacji

  1. Firma będzie bardziej widoczna w internecie, dzięki obecności na mapach cyfrowych.
  2. Ułatwisz wyszukiwanie Twojej firmy w wyszukiwarce Google, a to właśnie tu przede wszystkim klienci szukają informacji.
  3. Zwiększysz rozpoznawalność i wiarygodność Twojej firmy.
  4. Zdobędziesz rekomendacje swoich klientów – dzięki opiniom, którymi internauci wymieniają się m.in. na Foursquare czy Facebook’u.
  5. Stworzysz społeczność, która stanie się „twarzą” Twojej firmy i sprawi, że będzie się o niej rozmawiać, podczas prywatnych spotkań z przyjaciółmi i rodziną.

 

Geolokalizacja pozwala na „śledzenie” tego, co użytkownicy robią w danym momencie i gdzie przebywają. Te informacje są bardzo cenne i możesz je wykorzystać w pierwszej kolejności do stworzenia spersonalizowanej reklamy. Jeżeli Twoja firma jest obecna na portalu społecznościowym Foursquare, a użytkownik, który znajduje się w pobliżu Twojego lokalu posiada odpowiednią aplikację – możesz poinformować go o specjalnej promocji w restauracji lub w przypadku kwiaciarni o rabacie na bukiet z okazji Dnia Matki. Geolokalizacja daje duże możliwości marketingowe i tylko od Twojej pomysłowości zależy, jak możesz ją wykorzystać do swojej promocji.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *