Strona www firmy – pamiętaj o 10 kluczowych zasadach…

Strona www firmy

Każda firma jest „na językach” internautów – bez względu na to czy świadomie istnieje w Internecie, czy też nie ma własnej strony www. Coraz więcej właścicieli i menadżerów zdaje sobie sprawę, jak ważna jest to przestrzeń do działań marketingowych, dlatego decydują się na stworzenie strony internetowej, która niestety w wielu przypadkach kończy się na uruchomieniu serwisu i nieaktualnych wpisach.

Strona internetowa powinna być narzędziem do budowania wizerunku firmy, a w wielu przypadkach nieprzemyślana strategia i cel oraz przerost formy nad treścią, zamiast przyciągnąć, odpycha potencjalnych klientów.

10 zasad, o których trzeba pamiętać przy tworzeniu firmowej strony www

1. Cel i strategia

Tak jak w przypadku każdego działania marketingowego, tak i przy tworzeniu strony internetowej, trzeba na początku określić cel – po co firmie potrzebna jest strona www i jakie mierzalne efekty możemy dzięki niej osiągnąć?

Celem może być m.in. zwiększenie sprzedaży naszych produktów lub usług, edukacja klientów – czyli budowanie wizerunku firmy, jako eksperta lub pozyskanie nowych klientów. Strona musi być przede wszystkim skuteczna. Jeżeli jest ładna, ma dużo bajerów i nawet generuje duży ruch, który nie przekłada się na sprzedaż – stworzyliśmy złą stronę.

W zależności od określonego celu, należy przygotować też strategię prowadzenia strony internetowej. Nasz serwis może mieć różne formy – np. wizytówki, bloga, serwisu z aktualnościami. W strategii należy określić m.in. grupę odbiorców, częstotliwość aktualizacji oraz wszelkie działania, które będę zachęcały do interakcji.

Strona www tylko z informacjami kontaktowymi firmy i ofertą produktów jest zdecydowanie słabsza wizerunkowo i pod kątem SEO, niż strona, na której klienci mogą znaleźć porady, związane z daną branżą. Dzięki publikowanym treściom, firma w oczach klienta staje się ekspertem, z którego usług chętniej skorzysta w przyszłości.

2. Przemyślane elementy strony

Nikt z nas nie lubi natrętnych okienek, które wyskakują na każdej podstronie. Za dużo elementów na stronie www może rozpraszać uwagę odbiorców lub po prostu ich denerwować. Nie wszystkie też funkcjonalności są potrzebne w danej branży. Rezerwacja internetowa przyda się na stronie restauracji, ale będzie zbędna na stronie sklepu z artykułami dziecięcymi.

Wszelkie elementy i „efekty specjalne” trzeba planować z rozwagą. Muzyka, która będzie grała przy włączaniu strony internetowej, może odstraszyć użytkownika, czyli potencjalnego klienta.

3. Makieta funkcjonalności

Strona internetowa, podobnie jak dom, który planujemy wybudować, potrzebuje projektu, który będzie zawierał niezbędne elementy oraz ich rozmieszczenie. Firma, której zlecamy zrobienie serwisu, powinna przygotować dla nas makietę funkcjonalności, czyli szkielet strony, na podstawie którego zobaczymy, gdzie będą znajdowały się poszczególne funkcjonalności.

Makieta funkcjonalności ma na celu podniesienie skuteczności serwisu internetowego. Powinna zawierać m.in. takie elementy jak: nawigacja, rozmieszczenie funkcjonalności, pasek menu, uwypuklenie najważniejszych obszarów, itp.

4. Przejrzystość i czytelność strony

Strona www powinna być przede wszystkim intuicyjna – tak, żeby klienci, którzy ją odwiedzają nie musieli zastanawiać się, gdzie powinni szukać naszej oferty czy kontaktu do firmy. Układ strony powinien być zgodny z zasadami user experience, czyli być przyjazny dla użytkownika.

Internauci oceniają stronę internetową średnio w ciągu 10-20 sekund – w tym czasie są w stanie określić, czy serwis, który odwiedzają spełnia ich oczekiwania. Warto na stronie głównej – w widocznym miejscu – zamieścić logo firmy i informacje o tym, czym się zajmuje.

Zbyt duża liczba elementów na stronie głównej może przytłaczać i sprawi, że będzie ona nieczytelna. Strona www powinna być zaprojektowana tak, żeby najważniejsze informacje były widoczne bez konieczności przechodzenia na kolejne podstrony.

5. Nowoczesna grafika, zgodna z systemem identyfikacji wizualnej

Zlecając projekt grafiki strony internetowej, powinniśmy pamiętać, że musi być zgodna z systemem identyfikacji wizualnej – zarówno jeżeli chodzi o kolorystykę, jak i całokształt.

Grafika nie powinna przeszkadzać odbiorcom i odciągać ich uwagi od treści strony. Powinna być też związana z branżą – zbyt cukierkowe kolory mogą być mylne dla odbiorcy, który wszedł na stronę doradcy finansowego – raczej żaden klient nie potraktuje poważnie jego oferty.

Zbyt duża liczba zdjęć czy sliderów może rozpraszać odbiorców, a tym samy doprowadzić do sytuacji, że nie dojdzie do konwersji na sprzedaż produktów czy usług.

6. Wartościowe treści, które edukują i pozycjonują

Warto zainwestować w stronę, gdzie firma będzie mogła promować się w roli eksperta danej branży i edukować swoich klientów.

Treści, które planujemy publikować na stronie, powinny być na jak najwyższym poziomie – również jeśli chodzi o zdjęcia czy filmy, które dodajemy do artykułu. Im bardziej strona jest atrakcyjna wizualnie i treściowo, tym większa szansa, że zainteresują się nią potencjalni klienci i będą ją chętnie odwiedzać.

Jeżeli na stronie internetowej firmy często pojawiają się nowe artykuły – odbiorca widzi, że to miejsce żyje i warto tu wracać po ciekawe treści. Częste uaktualnianie strony wpływa również na pozycjonowanie i wyższe wyniki w wyszukiwarkach.

7. Perfekcyjne zaplecze techniczne

Ta część zależy przede wszystkim od dobrego webmastera. Strona www powinna być zbudowana w taki sposób, żeby szybko uruchamiała się, a jej funkcjonalności działały bez problemu. Panel administracyjny powinien być przygotowany tak, żeby po przekazaniu go klientowi, nie było problemów z jego obsługą oraz publikowaniem treści.

Każdej firmie zależy na tym, żeby jej strona www była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o to, żeby stworzona strona była gotowa do pozycjonowania oraz zawierała wszelkie niezbędne opisy SEO.

8. Mobilna lub responsywna wersja strony

Ruch na stronie internetowej w dużej mierze generowany jest z urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet, dlatego ważne jest, żeby przy projektowaniu serwisu pamiętać o użytkownikach mobilnych – jest to bardzo duża grupa potencjalnych klientów.

Strona internetowa powinna być bez problemu otwierana i wyświetlana na urządzeniach mobilnych, ale żeby było to możliwe, potrzebna jest strona responsywna lub oddzielna wersja mobilna.

Więcej na ten temat w artykule „Wersja mobilna czy responsywna strony internetowej?”

9. Odpowiednia domena

Wybierając domenę, warto zwrócić uwagę na to, żeby adres strony internetowej był krótki i łatwy do zapamiętania. Ważne jest również to, żeby był związany z nazwą firmy, marką lub branżą.

Jeżeli jest to polska firma, najlepiej żeby adres www kończył się „pl” – lepiej unikać długich adresów typu „com.pl” oraz wystrzegać się myślników, „podłóg” itp. – takie domeny są zdecydowanie trudniejsze do zapamiętania.

10. User experience

Zasady user experience nie są może skomplikowane, ale jednak często pomijane przy tworzeniu strony www. Agencja, której zlecamy projekt, powinna znać główne zasady, które sprawiają, że strona internetowa jest przyjazna użytkownikowi.

W zasadach user experience chodzi przede wszystkim o to, żeby użytkownik, który odwiedza naszą stronę internetową, nie miał żadnych problemów ze znalezieniem najważniejszych elementów, takich jak: informacje o firmie, oferta, kontakt itp. oraz żeby nawigacja po stronie była intuicyjna.

Strony internetowe są tworzone dla klientów, więc nie utrudniajmy im odnalezienia informacji, które są dla nich ważne. Lepsze efekty może przynieść strona prosta i intuicyjna, niż pełna bajerów, które z czasem okazują się być atrakcyjne tylko dla osoby, która je tworzyła – a już na pewno nie są skuteczne w realizacji założonego celu strony www.

Możemy przygotować dla Ciebie stronę internetową, która uwzględnia te wszystkie elementy.

Skontaktuj się z nami

Sprawdź naszą ofertę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *