User Experience #usability

user experience

User Experience (UX) jest jednym z najważniejszych elementów projektowania strony www firmy. Uwzględnienie kluczowych zasad UX pozwala stworzyć serwis, który jest przyjazny dla użytkownika i pomaga osiągnąć zamierzony cel.

User Experience opiera się na doświadczeniu internautów, którzy korzystają z danej strony lub narzędzia. Przede wszystkim chodzi o wywołanie pozytywnych uczuć użytkownika, który bez żadnych przeszkód może dotrzeć do interesujących go treści na naszej stronie www. UX obejmuje wszystkie obszary interakcji firmy z klientami, a w szczególności: marketing, grafikę oraz wszelkie technologie.

User Experience

Użyteczność (usability)

Użyteczność określa przede wszystkim to, czy strona jest czytelna dla użytkownika, a wszystkie dostępne funkcje i elementy są przejrzyste i bez problemu można do nich dotrzeć. Strona www ma być przede wszystkim przyjazna dla odbiorcy – intuicyjna, wygodna i łatwa w obsłudze, już przy pierwszym kontakcie.

Usability w praktyce, czyli na co trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu strony www

1. Umieść logo i slogan firmy w widocznym miejscu.

Użytkownik po wejściu na naszą stronę www, powinien od razu zobaczyć, gdzie trafił. W widocznym miejscu – najlepiej w nagłówku serwisu – powinno znajdować się logo i slogan, który przyciągnie uwagę i będzie informował, czym zajmuje się nasza firma. Zaledwie w kilka sekund internauta decyduje, czy warto poświęcić więcej czasu na przeglądanie witryny, czy lepiej ją opuścić – dlatego tak ważne jest dobre hasło, które wzbudzi zainteresowanie.

2. Udostępnij wyszukiwarkę z widocznym napisem „szukaj” lub piktogramem lupy.

Internauci bardzo często używają wyszukiwarki do znalezienia konkretnej informacji na stronie firmy. Każda strona www powinna posiadać tę funkcjonalność, żeby użytkownik mógł dotrzeć do interesujących go treści, bez konieczności używania nawigacji czy przeszukiwania kolejnych podstronach.

3. Unikaj elementów, które rozpraszają użytkownika.

Grafika i wszelkie elementy oraz funkcjonalności na stronie, powinny być zaprojektowane w taki sposób, żeby jak najmniej rozpraszały użytkownika i nie odciągały jego uwagi od tego co najistotniejsze, czyli oferty naszych produktów lub usług. Nadmiar elementów graficznych sprawia, że strona jest nieczytelna.

4. Używaj odpowiednich kolorów do poszczególnych elementów.

Popularne elementy strony internetowej mają zazwyczaj takie kolory, do których internauci są przyzwyczajeni. Przykładem są linki – większość użytkowników będzie spodziewała się, że niebieski, podkreślony tekst jest linkiem, w który można kliknąć. Warto trzymać się tych zasad, żeby nie wprowadzać odbiorców w błąd i nie zaznaczać niebieskim kolorem np. śródtytułów – jeśli nie są linkami.

5. Pamiętaj o odpowiednim formatowaniu tekstu.

Użytkownicy mają dostęp do bardzo dużej ilości informacji, dlatego nie czytają wszystkich ofert czy artykułów, które są dostępne na naszej stronie www. Skanują wzrokiem tekst i wyłapują elementy, które przyciągają ich uwagę -tytuły, wypunktowania, pogrubienia, kursywy, akapity itp. Warto pamiętać o formatowaniu, ale z umiarem – zbyt dużo pogrubień może sprawić, że tekst będzie nieczytelny i nie będzie wiadomo, które fragmenty są rzeczywiście ważne.

6. Zadbaj o wartościowy content.

Treści publikowane na stronie www powinny być merytoryczne i wartościowe dla użytkownika. Warto pamiętać o zasadach pisania tekstów tak, żeby tytuł przyciągał uwagę, lead zachęcił do dalszej lektury, a poszczególne akapity utrzymywały zainteresowanie czytelnika. Wartościowe treści nie tylko zachęcają użytkowników do ponownego odwiedzenia naszej strony, ale również bardzo dobrze wpływają na pozycjonowanie całego serwisu.

7. Nie umieszczaj elementów graficznych, które wprowadzają użytkownika w błąd.

Na niektórych stronach internetowych można spotkać się np. z tym, że przyciski menu mają strzałki, ale po kliknięciu w nie, nie rozwijają się żadne, kolejne elementy. Innym przykładem jest stosowanie w tekście podkreśleń. Internauci przyzwyczajenie są, że podkreślenie oznacza link. Należy unikać stosowania takich elementów, które wprowadzają użytkowników w błąd i przestrzegać powszechnie stosowanych praktyk.

8. Unikaj animacji graficznej i elementów wykonanych w technologii Flash.

Bardzo często są to zbędne elementy, które spowalniają stronę i niepotrzebnie wprowadzają na niej chaos. Poza tym mają negatywny wpływ na pozycjonowanie serwisu.

9. Ułatwiaj użytkownikowi korzystanie z formularzy.

Każde okienko formularza kontaktowego czy zapisu na newsletter, powinno być odpowiednio opisane – tak, żeby użytkownik miał podpowiedź, gdzie należy wpisać imię, nazwisko i adres e-mail.

10. Pamiętaj o intuicyjnym powrocie do strony głównej.

Oczywiste dla większości użytkowników jest to, że mogą powrócić do strony głównej po kliknięciu w element graficzny w nagłówku strony – najczęściej jest to logo ze sloganem firmy. Warto o tym pamiętać, żeby ułatwić odbiorcy powrót np. ze strony błędu 404 lub podstrony, którą  nie jest zainteresowany.

Uwzględnienie zasad User Experience pozwala dłużej zatrzymać użytkownika na naszej stronie internetowej i zachęcić go do kolejnych odwiedzin.

Pozostałe elementy UX szczegółowo opiszemy dla Was w kolejnych artykułach na naszej stronie internetowej.

Jeden komentarz do “User Experience #usability

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *