Wartościowe wpisy WordPress a pozycjonowanie Google

WordPress

Ogólne zasady wartościowych wpisów

Oryginalne wpisy

Najważniejszym aspektem w pozycjonowaniu wpisów na własnej stronie internetowej jest oryginalność tekstów. Jeżeli umieścimy tekst, który skopiowaliśmy z innej strony, przestaje on być wartościowy z punktu widzenia wyszukiwarek. W takim wypadku Google może nałożyć karę za plagiat. Jak to sprawdzić?

  • kopiujemy z naszego tekstu ciąg co najmniej 8 słów,
  • wklejamy skopiowany tekst do wyszukiwarki Google,
  • odczytujemy wyniki.
  • jeśli pojawi się Brak wyników, to nasz tekst nie był wcześniej nigdzie publikowany w internecie i jest odczytywany jako oryginalny,
  • jeśli pojawią się wyniki z odnośnikami do innych stron internetowych, to oznacza, że nasz tekst nie będzie odbierany przez wyszukiwarkę jako oryginalny, czyli straci na wartości, a nasza strona może zostać zdeklasowana.

Merytoryczne teksty

Równie ważną sprawą jest merytoryczność tekstu. Wartościowy wpis powinien zawierać słowa kluczowe, czyli takie, na które chcemy pozycjonować naszą stronę internetową. Najlepiej, gdy słowa te pojawiają się zarówno w tekście poszczególnych akapitów, jak i w tytule, poszczególnych nagłówkach, opisach zdjęć, a także w tematyce stron, do których będą prowadziły odnośniki z naszego wpisu. Nie ma sensu umieszczanie samych słów kluczowych, bez odniesienia do innej treści. Tekst jest merytoryczny, gdy słowa kluczowe otoczone są z obu stron ciągiem innych wyrazów i zdań, a także gdy stosowane są w różnych odmianach gramatycznych (przypadkach, liczbach itp.). Należy pamiętać, że nasza strona ma spełniać funkcję użyteczności, a więc być czytelna dla odwiedzającego ją internauty – zdania powinny być budowane logicznie, całe artykuły mają zawierać sens i być tematycznie spójne.

 

Pozycjonowanie – szczegółowe zasady redagowania wpisów

Redakcja i formatowanie wpisów

Wartościowe teksty powinny mieć budowę zróżnicowaną wizualnie i pod względem formy. Z jednej strony pozwalają czytelnikowi na zrozumienie istoty, treści i głównych założeń tekstu, z drugiej zaś pomagają robotom Google na automatyczne wyszukanie ważnych słów i treści. Jak to zrobić? Najprościej mówiąc, wygląd naszego artykułu powinien przypominać budowę książki – z tytułami, rozdziałami, podrozdziałami (każdy z poziomów ma inną wielkość/funkcję czcionki), zawierać wypunktowania i listy numeryczne, a także wyróżnienia w tekście w postaci nachylenia czy pogrubienia. Szczegółowe zasady znajdują się poniżej.

  1. Tytuł wpisu – długość 5-10 słów (do 65 znaków ze spacjami); zaczyna się słowami kluczowymi z wpisu, które będą też użyte w nagłówkach i w treści; każdy z wpisów ma inny tytuł.
  2. Nagłówki – stosujemy do rozpoczynania poszczególnych akapitów, które odnoszą się do nowych treści; używamy formatowania H1 do H3 (w pasku edycji tekstu, po rozwinięciu dodatkowych przycisków – przez kliknięcie ostatniego przycisku po prawej – zmieniamy format na Nagłówek 1 lub dwa kolejne).
  3. Wyróżnienia – słowa wyróżnione poprzez wypunktowanie (numeryczne lub przy pomocy jednorodnych znaczników), pochylenie oraz pogrubienie (staramy się stosować raczej opcję strong w kodzie HTML niż bold – ma większą wartość) pomagają znaleźć istotne treści, a automaty Google indeksują je jako ważne w danej treści.
  4. Długość artykułu – mieści się w przedziale 1500 do 10 000 znaków; optymalna długość to 3 000 znaków. Dłuższe teksty warto podzielić na osobne wpisy (z odnośnikami do poszczególnych części).
  5. Słowa kluczowe – jak wspomniano wcześniej, nie powinny być umieszczane zbyt gęsto; stosuje się synonimy, liczba mnoga danych słów czy ich różne odmiany; w danym wpisie zamieszczamy od jednego do kilku różnych słów kluczowych.

Stosowanie odnośników, dodawanie zdjęć, oznaczanie kategorii i tagów

Poza treścią i układem artykułów ważną rolę w pozycjonowaniu spełniają linki wychodzące, czyli odnośniki, a także poprawne opisywanie dodawanych zdjęć, umieszczanie wpisów w odpowiednich kategoriach i “podpinanie” tagów, czyli wewnętrznych słów kluczowych danej strony internetowej.

Odnośniki

W tekście umieszczamy różne odnośniki do stron, które chcemy polecać czytelnikom lub po prostu pozycjonować (w sumie oba cele się łączą, ponieważ warto, aby internauci przeglądający naszą stronę znaleźli też stronę lub podstronę, na której nam zależy). W danym wpisie (artykule) zamieszczamy tylko jeden odnośnik do danej podstrony. Oznacza to, że nie możemy kilka razy dodawać linków kierujących do konkretnej podstrony czy strony internetowej. Można natomiast załączać odnośniki do kilku różnych stron lub do różnych wpisów jednej podstrony. Stosuje się również linki wewnętrzne, czyli kierujące do innego wpisu na naszej stronie.

Liczy się również tekst, za pomocą którego załączamy dany link. Tekst ten nosi nazwę anchor text i powinien być słowem lub zwrotem, na który chcemy, aby strona linkowana była pozycjonowana. Dlatego unikamy zamieszczania bezpośredniego adresu URL jako anchor tekstu (słów podkreślonych przez przeglądarkę, które po najechaniu na nie kursorem wyświetlą adres URL, do którego prowadzą, a po kliknięciu otworzą kartę lub okno przeglądarki z daną stroną internetową) – nasze linki nie będą miały wartości pozycjonerskiej. Odradza się również stosowanie jako anchor tekstu (zakotwiczenia) zwrotów typu Kliknij tutaj, www, Czytaj dalej, ponieważ naszym zamiarem nie jest pozycjonowanie stron na powyższe słowa kluczowe.

Opisywanie zdjęć

Aby dodawane do wpisu zdjęcia pomogły w pozycjonowaniu strony, należy pamiętać o wypełnieniu wszystkich pól w opisie (tytułu, etykiety i tekstu alternatywnego) za pomocą słów realnie odnoszących się do danej grafiki. Tytuł należy uzupełnić wszystkimi szczegółami zdjęcia, tzn. np. dokładnym typem towaru, tytułem i autorem dzieła sztuki czy fotografii, treścią danej grafiki – tak, aby po wpisaniu tych słów w wyszukiwarkę i oznaczenia szczegółów wyszukiwania jako Grafika, mogło się pojawić nasze zdjęcie. Etykietapojawia się pod zdjęciem, więc powinna być jak najkrótsza i szczegółowa. Tekst alternatywny, znany też jako skrót ALT, opisuje nasze zdjęcie, gdy nie da się wyświetlić obrazu. Jest też odczytywany przez odpowiednie programy do przeglądania internetu przez osoby niewidome, więc warto, aby opisywał treść zdjęcia w sposób zrozumiały i sensowny (np. “Artystyczna fotografia bramy na lubelskim Starym Mieście”, “Biała kratka wentylacyjna T01 11×14 cm – zdjęcie” lub “Grafika ilustrująca lubelskiego Koziołka”). Liczy się każdy wyraz w opisie zdjęcia, dlatego warto uzupełniać te dane przy załączaniu obrazów.

Aby nie wstawiać kilka razy tych samych zdjęć, można wklejać do wpisu adres URL obrazów już istniejących w internecie. Ze względu na prawa autorskie do materiałów zaleca się wstawianie zdjęć z własnych serwisów.

Kategorie wpisów i tagi

Do łatwiejszego wyszukiwania interesujących treści stosuje się do każdego wpisu przypisywanie do kategorii (może nią być ogólna tematyka, rodzaj opisywanych produktów czy każdy inny sposób porządkowania treści, zastosowany na danej stronie internetowej) oraz dodawanie tagów. Tagi są typem słów kluczowych, czyli wyrazów i zwrotów zawartych w treści, określających ważne merytorycznie aspekty poruszane w danym wpisie. W zależności od ustawień danej strony uzupełniamy wszystkie pola opisu danego artykułu (tagi, keywords, elementy All in one seo pack – słowa kluczowe, opis, tytuł – a także inne pola).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *